Asociatiile de proprietari au obligatia sa se inregistreze fiscal si desi sunt non-profit, sa vedem care sunt obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari.

Obligatiile generale ale asociatiilor de proprietari

1. Obligatia de a calcula si de a inregistra in evidente impozitele, taxele, contributiile si alte sume datorate bugetului consolidat.
2. Obligatia de a calcula, de a retine si de a inregistra in evidentele contabile si de plata, la termenele legale, impozitele si contributiile care se realizeaza prin stopaj la sursa.
3. Obligatia de a pastra evidentele la domiciliul fiscal al asociatiei, inclusiv pe suport electronic. Evidentele pot fi date pentru pastrare unei societati autorizate care presteaza servicii de arhivare.
4. Obligatia de a evidentia veniturile realizate si cheltuielile efectuate aferente activitatilor economice desfasurate, prin intocmirea registrelor sau documentelor prevazute de lege.
5. Obligatia de a utiliza documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege.
6. Obligatia de a completa integral rubricile formularelor corespunzatoare operatiunilor inregistrate.

Obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari

In activitatea asociatiilor de proprietari se disting diferite situatii in care obligatiile fiscale sunt mai numeroase.

Asociatia de proprietari are angajati cu contract de munca

In situatia in care asociatia de proprietari are angajati cu contract de munca, intervin urmatoarele obligatii fiscale:
1. Determinarea impozitului pe venitul din salarii.
2. Acordarea deducerilor personale la functia de baza
3. Declararea obligatiilor privind impozitul pe veniturile din salarii si a contributiilor sociale obligatorii.
4. Plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din salarii.

Obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari

Obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari

Asociatia de proprietari incheie contracte

In functie de anumite situatii, obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari variaza:

Daca persoana fizica prestatoare de servicii este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati atunci obligatiile asociatiilor de proprietari sunt:

Daca persoana fizica prestatoare de servicii, cu care se incheie contractul/ conventia in baza Codului civil, este persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati independente (PFA) sau exercita profesii libere si este inregistrata fiscal potrivit legislatiei in materie, asociatia de proprietari nu are obligatii de retinere la sursa nici a impozitului si nici a contributiilor sociale.

Administratorul poate fi SRL sau PFA si are nevoie de atestat de administrator. Nu uitati, el nu poate face nimic fara consimtamantul proprietarilor. Pentru mai multe informatii despre administrator, click aici.

Presedintele de bloc si cenzorul

Asociatiile de proprietari au:
– contract de mandat pentru presedinte, cenzor ales dintre membrii asociatiei sau alte activitati pe care le indeplinesc membrii alesi de AG sa presteze diferite lucrari permanente sau pentru activitati permanente;

Facem o paratenza si spunem ca cenzorul poate fi din exterior, nu este obligatoriu sa fie proprietar. El are nevoie sa aiba studii economice, precum liceu de contabilitate sau curs de contabilitate.

ingrijitori (femeie de serviciu), contabil sau pentru alte activitati si pe care comitetul executiv ii angajeaza.
– conventii civile pentru activitati nepermanente si care presupun ca aceste activitati sa fie limitate in timp.

Pentru toate aceste tipuri de contract se declara veniturile in declaratia 112 la sectiunea A (contracte de mandat si contracte de munca) si in sectiunea C pentru conventii civile.

Asociatia de proprietari depune o singura declaratia 112 lunar sau trimestrial.

Obligatiile fiscale ale asociatiilor de proprietari conform Legii nr 196/2018

Conform art. 58 alin. (1) din Legea nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, presedintele asociatiei de proprietari si membrii comitetului executiv pot fi remunerati pe baza unui contract de mandat, conform hotararii adunarii generale a proprietarilor, consemnata in procesul-verbal.
Astfel, raporturile dintre presedintele asociatiei de proprietari si asociatie sunt raporturi de mandat.

Nu uitam ca este obligatoriu ca presedintele sa fie proprietar in bloc. El poate fi remunerat daca nu doreste functia probono. Nu este obligatoriu sa aiba studii superioare.

Informatiile publicate de elgia.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.