Fondul de reparatii

Fondul de reparatii a fost si este cel mai intalnit subiect in ceea ce priveste cheltuielile intr-un imobil de sau condominiu. Astazi incercam sa dezbatem acest subiect delicat! Oare am reusit?

Fondul de reparatii – definitie si constituire

Fondul de reparatii este acea suma de bani destinata partilor de constructii sau instalatii aflate in proprietate comuna si are o perioada de folosire limitata. Acesta este obligatoriu conform Legii 196/2018.

Aceasta suma se depune la Asociatia de Proprietari. Proprietarul nu o mai primeste inapoi. Din fondul de reparatii nu se plateste intretinerea. Din fondul de rulment nu se platesc reparatiile. Fondul de reparatii este pentru reparatii!!!

Fondul de reparatii

Fondul de reparatii

Se recomanda cel putin o adunare generala pe an! Toate discutiile dintre proprietari ar trebui sa fie rezolvate printr-o comunicare corecta la nivelul asociatiei. Adunarile generale pot exista ori de cate ori doresc locatarii, insa legea obliga ca o astfel de intalnire sa aiba loc cel putin o data pe an.

Din moment ce a fost aprobat de proprietari in cadrul Adunarii Generale, fondul de reparatii este obligatoriu si nu va putea fi folosit decat cu acordul acestei Adunari Generale a Asociatiei de Proprietari, in conformitate cu bugetul de venituri si cheltuieli.

Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate

Acestea reprezinta cheltuielile asociatiei cu privire la proprietatea comuna, cu privire la:

Fondul sau fondurile pentru lucrari de intretinere, service, reparatii sau de consolidare, reabilitare, eficienta energetica, modernizare la partile de constructii si instalatii aflate in si pe proprietatea comuna, asa cum este descrisa in cartea tehnica a constructiei si in acordul de asociere:

subsol; conducte de distributie si coloanele instalatiilor de apa, canalizare, incalzire, energie electrica; casa scarii; pod; spalatorie; uscatorie; terasa; ascensor (lift); interfon – partea de instalatie de pe proprietatea comuna; centrala termica proprie; tubulatura de evacuare a deseurilor menajere;

structura de rezistenta; fatade; acoperis si alte asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personal angajat sau contractat al asociatiei: salarii sau remuneratii pentru instalator, electrician, expert constructor, montator geamuri etc.

Pot fi mici: se inlocuieste un geam, se repara o usa, se vopseste ceva pe casa scarii etc. Sau pot fi reparatii de mai mare amploare: reparatia terasei, zugraveli pe casa scarii, reparatii la subsol etc.

Cum se repartizeaza cheltuielile

Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate se repartizeaza proportional cu cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna a fiecarui proprietar.

Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate, in functie de suprafata utila a apartamentelor si a spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta, reprezinta cheltuielile efectuate pentru administrarea, intretinerea, repararea, exploatarea si, dupa caz, consolidarea partilor de constructii si instalatii din condominiu aflate in proprietate comuna.

Cheltuielile pe cota-parte indiviza de proprietate se repartizeaza proportional cu cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna a fiecarui proprietar, calculata in functie de suprafatele utile ale tuturor apartamentelor si ale spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta. Cota-parte indiviza de proprietate din proprietatea comuna a fiecarui proprietar este inscrisa in acordul de asociere.

Fondul de reparatii si ordinea corecta a folosirii lui

Cine decide reparatia

Pentru reparatiile programate competenta apartine adunarii generale. Pentru interventiile de mica anvergura, urgente si de o valoare mica, decizia va fi a comitetului executiv.

Cine stabileste suma aferenta reparatiilor/investitiilor

Comitetul executiv are obligatia de a intocmi bugetul de venituri si cheltuieli, care este supus aprobarii adunarii generale. (50%+1)

Cine negociaza si in ce limite

Comitetul executiv in baza mandatului acordat de catre adunarea generala va negocia valoarea contractului, numarul de rate, lucrarile care vor fi executate, durata lucrarilor etc.

Cine semneaza contractul

Presedintele asociatiei de proprietari este persoana care angajeaza asociatia in relatiile cu tertii.

Cine efectueaza plata

In baza contractului semnat si a eventualelor rate, pe baza facturilor emise de prestator, administratorul va plati dupa obtinerea acceptului de plata din partea presedintelui.

Cine supravegheaza lucrarea

Administratorul impreuna cu comitetul au obligatia de a supraveghea executia lucrarilor si modul in care prestatorul isi desfasoara activitatea.

Cine realizeaza receptia

Comisia de receptie este formata din administrator, membru/membrii ai comitetului si presedintele asociatiei. Daca lucrarea presupune lucrari ascunse (hidroizolatia terasei) se realizeaza procese verbale intermediare.

Cum se recupereaza sumele aferente reparatiilor/investitiilor

Dupa planificarea lucrarii, in listele de plata lunare, in rate, suma se introduce la plata astfel ca fiecare apartament in functie de cota parte indiviza va avea de plata o suma de bani. In situatia in care asociatia are constituit fond de reparatii, costul lucrarii/investitiei se poate scadea din acest fond.

Fondul de reparatii

Fondul de reparatii

Secrete privind fondul de reparatii

Nu uitati!!! administratorul NU decide lucrarile, NU negociaza contracte si NU angajeaza asociatia in relatiile cu tertii. Planificarea lucrarilor si stabilirea prioritatii in realizarea acestora apartine adunarii generale. Sumele aferente trebuie sa apara in cadrul bugetului de venituri si cheltuieli, ce cade in sarcina comitetului.

Nu uitati: doar aparitia unei minime implicari din partea unor proprietari care sa faca parte din comitet pot opri un comportament neadecvat sau ciudat. Sau pot opri impunerea unui anumit prestator pentru realizarea interventiilor. Avizarea sumelor de plata sa fie realizata de comitet si nu doar de catre administrator sau presedinte.

Veti primi chitanta separat de plata intretinerii sau o singura chitanta pentru ambele acolo unde exista rubrica separata si pentru ,,fondul de reparatii”.

Va recomandam sa cititi despre contul bancar al asociatiei de bloc si importanta lui. Click aici.

Informatiile publicate de elgia.ro pot fi preluate de alte publicatii online doar in limita a 500 de caractere si cu citarea sursei cu link activ. Orice abatere de la aceasta regula constituie o incalcare a Legii 8/1996 privind drepturile de autor si va fi tratata ca atare.